Pre niekoho kontroverzná téma, pre iného slepá ulička a pre ďalšieho inovatívne riešenie. Elektromobil je spôsobom, ako zabudnúť na hlučné motory, výfukové plyny aj drahé palivá. No hneď, ako si elektromobil kúpite, musíte riešiť jednu dôležitú vec a to jeho nabíjanie. Kde a ako dlho sa elektromobil nabíja a na čo si treba dať pozor?
Aby mohol elektromobil jazdiť, musí mať dostatok elektrickej energie v batérii. To isté platí aj pre plug-in hybrid, ak s ním chcete jazdiť na elektrinu.
Nabíjanie batérie je proces, pri ktorom sa jednosmerný prúd ukladá do akumulátora a to procesom batériového manažmentu. Ten neustále dohliada na správne napätie a prúd, aby sa batéria nenabíjala príliš rýchlo, neprehrievala a nepoškodila.
Elektromobil si vďaka tomu vie presne nastaviť výkon nabíjania presne podľa aktuálneho stavu batérie, teploty a ďalších dôležitých faktorov. Najskôr teda dostáva batéria vyšší nabíjací prúd, ktorý sa neskôr plynulo znižuje. Takýmto spôsobom sa dosiahne maximálna kapacita nabitia a to najbezpečnejšou formou dobitia.
Pri plug-in hybridných vozidlách sa nabíja batéria podobným princípom, ako pri elektromobiloch, avšak v menšej kapacite. Vďaka tomu celý proces netrvá tak dlho a v prípade, že sa batéria minie, stále viete využiť spaľovací motor.
Technicky vzaté je princíp nabíjania takmer rovnaký. Elektrina napája batériu a vozidlo monitoruje, koľko výkonu môže bezpečne prijať. To, ako rýchlo sa auto nabije, závisí od viacerých okolností. Veľkú úlohu zohráva typ nabíjačky a jej výkon, no rovnako tak aj podmienky okolia. S tým treba pri kúpe elektromobilu počítať.
Keď chcete nabiť elektromobil alebo plug-in hybrid vozidlo, máte na výber domáce nabíjačky a nabíjačky vonku. Tieto možnosti sa výrazne odlišujú.
Doma väčšina ľudí začína s bežnou zásuvkou. To je najjednoduchšie, no aj najpomalšie riešenie. Pokiaľ však použijete wallbox, čiže nástennú nabíjačku, môžete celý tento proces urýchliť, pretože nabíjačka pracuje s vyšším výkonom. Pri domácom nabíjaní je najväčšou výhodou pohodlie a možnosť nabíjania aj počas noci.
Nabíjačky, ktoré sú vonku, sa delia na dve kategórie a to AC, čiže striedavé, alebo DC, čiže jednosmerné. AC nabíjačky bývajú umiestnené na parkoviskách alebo pri čerpacích staniciach a nabíjanie cez ne je rýchlejšie, než z obyčajnej zásuvky.
Ak potrebujete nabiť auto rýchlo, riešením sú DC nabíjačky, ktoré dokážu batériu vášho vozidla doplniť aj v priebehu desiatok minút. Ide o rýchlonabíjačky, ktoré sa najčastejšie nachádzajú pri diaľniciach alebo na frekventovaných trasách. Mechanizmus ich fungovania vám umožňuje rýchlo auto dobiť a pokračovať v ceste.
Z pohľadu nákladov je domáce nabíjanie obyčajne lacnejšie, avšak môže byť oveľa zdĺhavejšie a to najmä pri veľkej kapacite batérie. Naopak, verejné nabíjačky ponúkajú vyšší výkon a rýchlejšie dobitie, no treba sa pripraviť na vyššiu cenu.
Doba nabíjania elektromobilu či plug-in hybridu závisí od veľkosti batérie, výkonu nabíjačky aj veku vozidla. Menšie batérie sa nabijú rýchlejšie, kým pri väčších batériách, typických pre elektromobily s dlhším dojazdom, počítajte s dlhším časom.
Nabíjanie elektromobilu v bežnej domácej zásuvke môže trvať cez noc 8 až 12 hodín, keďže ide o najpomalšie riešenie. Ak použijete nástenný wallbox, táto doba sa môže výrazne skrátiť a to iba na 4 až 7 hodín. Verejné AC stanice dokážu dodať ešte vyšší výkon, ako domáce riešenie, batéria sa obvykle nabije v rozmedzí 3 až 6 hodín.
Najrýchlejšie nabíjanie ponúkajú už vyššie spomínané DC rýchlonabíjačky Podľa ich typu a výkonu môžete získať 80 % kapacity batérie už za 20 až 40 minút. Tu ale treba pripomenúť, že takéto nabíjanie musí elektromobil podporovať.
Čo sa nákladov týka, tu treba rozoznávať najmä to, akú tarifu odberu elektrickej energie máte doma. Priemerné čísla však hovoria, že domáce dobitie úplne prázdnej batérie s kapacitou napríklad 50 kWh môže vyjsť okolo 7 až 10 €. Vonku sú ceny rôzne, pričom doba, kedy sa dal elektromobil nabiť niekde aj zdarma, je už dávno preč.
Pri AC nabíjačkách sa ceny môžu pohybovať okolo 0,20 až 0,40 € za kWh. Ak ide o rýchlejšie DC nabíjačky, tam je cena 0,50 až 0,70 za kWh.
Rýchlosť nabíjania sa mení v závislosti od toho, akú nabíjačku používate, aký je aktuálny stav batérie a dokonca aj od okolitej teploty. Ak je batéria veľmi studená alebo naopak prehriata, vozidlo môže obmedziť výkon, aby si batériu ochránilo.
Dôležité je aj to, aký je začiatočný a koncový stav. Nabíjanie z nízkeho stavu kapacity často začína rýchlejšie a plynulejšie. Naopak, posledné percentá batérie, čím máme na mysli zhruba od 80 až 90 % smerom nahor, sú o niečo pomalšie, pretože auto postupne znižuje prúd nabíjanie, aby batériu zbytočne nenamáhalo a tak to trvá dlhšie.
Pre urýchlenie nabíjania sa dá využiť funkcia predohrevu batérie, ktorú elektromobily ponúkajú, ak v navigácii nastavíte cieľ ako nabíjaciu stanicu.
Týmto ušetríte čas a nepotrebujete dosahovať úplne plný stav batérie, najmä ak sa chystáte iba na kratšiu trasu až do ďalšieho nabitia. Veľmi dôležité je tiež prispôsobiť štýl jazdy, čím úspornejšie jazdíte, tým dlhšie vystačíte s jedným nabitím.
Ak viete, že vás čaká dlhšia cesta s viacerými zastávkami, oplatí sa už dopredu zistiť, aké stanice sú k dispozícii a prísť k nim s dostatočnou rezervou. Takto nebudete mať stres v prípade, že bude stanica mimo prevádzky. Pamätajte, všetko je o rovnováhe medzi dobou nabíjania, dostupnými stanicami a tým, ako plynulo jazdíte.
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.03.2025